Mikko Helander: Itärata tuo yhtenäisyyttä Itä-Suomeen ja avaa uusia mahdollisuuksia

Yksi Itäradan puolestapuhujista on Keskon pääjohtaja, vuorineuvos Mikko Helander. Hän näkee radalla olevan laajoja vaikutuksia sekä alueellisesti että valtakunnallisesti.

Rata yhdistää Itä-Suomea ja tuo alueelle investointeja sekä samalla hyödyttää koko maata. Itärata koskettaa viittä maakuntaa.

– Ei voi liikaa korostaa yhteen hiileen puhaltamisen merkitystä. Itä-Suomi toimii tässä yhtenä rintamana. Millään muulla hankkeella ei ole näin laajaa vaikutusta, tämä tuo kaivattua yhtenäisyyttä Itä-Suomen alueelle. Itärata avaa valtavan määrän mahdollisuuksia. Jos niitä ei päästä hyödyntämään, voi kysyä, mitä se tarkoittaa Itä-Suomen kannalta, hän sanoo.

Keskon pääjohtaja Mikko Helander
Mikko Helanderin mukaan Itärata avaisi itäiselle Suomelle valtavan määrän mahdollisuuksia.

Helanderin omatkin juuret ovat idässä.
Alueen asiat saisivat hänestä näkyä enemmänkin valtakunnallisessa keskustelussa, sillä Itä-Suomen tämänhetkinen tilanne on hänestä huolestuttava.

– Olen Kuopiosta kotoisin, ja sukuni on Viipurista. Muiden alueiden tärkeät hankkeet ovat meillä paljon esillä, Itä-Suomen eivät niinkään. Tällä hetkellä kuitenkin Itä-Suomen väestö vanhenee, syntyvyys on matala ja nuoret muuttavat pois. Meillä on alueella hienot ja vahvat yliopistot, mutta valmistuneet suuntaavat usein muualle. Tämä suunta tulisi jotenkin kääntää, hän sanoo.

Myös investointien taso on Itä-Suomessa matala. Itärata tuo Helanderista kaivattua iskua alueelle ja kytkee sen tiiviimmin muuhun Suomeen.

– Paljon lähtee kehitysinfrasta, nopeat yhteydet ovat kaiken A ja O. Ihmisten ja tavaroiden pitää päästä paikasta toiseen. Rata tukee laajaa aluetta. Sekä Karjala että Savo hyötyvät itäradan laittamisesta hyvään iskuun, ja se vahvistaa myös Venäjän tarjoamia mahdollisuuksia, hän pohtii.

Rata yhdistää Itä-Suomen kaupunkeja sekä keskenään että muuhun Suomeen. Lähelle tulevat niin Repovesi, Saimaa kuin talousmetsät. Myös ympäristön kannalta raideliikenne on järkevää.

Ihan halpa itärata ei ole. Helander haluaakin herättää keskustelua erilaisista rahoitusmalleista. Niissä valtio ei olisi ainoa rahoittaja.

– On hyvä pohtia uudenlaisia lähestymistapoja. Mukaan voisi tulla myös yksityistä rahaa, kuten eläkevakuutusyhtiöitä.