Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen: “Jos matka-ajasta Helsinkiin saisi tunnin pois, juna olisi hyvä vaihtoehto.”

Jukka Mönkkönen

─ Nykyaikana saavutettavuus, niin fyysinen kuin henkinenkin, on kaikki kaikessa. Vaikka monessa asiassa on siirrytty virtuaaliseen, on fyysinen liikkuminen yhä tärkeää, Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

Hyvät yhteydet ja sujuva liikkuminen ovat yliopistomaailmassa olennaisia. Puhutaan kymmenistä tuhansista ihmisistä, akateemisesta tutkimuksesta.
Maailmasta, jossa liikkuvat niin tieto kuin henkilötkin.

Mönkkönen toivoo, että Itärata-hanke etenisi mahdollisimman nopeasti.

─ Jos matka-ajasta Helsinkiin saisi tunnin pois, juna olisi hyvä vaihtoehto. Pääkaupunkiseudulle pääsisi silloin kolmessa tunnissa. Jo Kuopion ja Joensuun ratayhteyden kunnon paraneminen auttaisi. Uskon, että moni käyttää junaa mielellään, se on ekologinen ja mukava, hän sanoo.

Kuopiosta kotoisin oleva Mönkkönen on toiminut Itä-Suomen yliopiston rehtorina vuodesta 2015.

Kuopiossa ja Joensuussa toimiva yliopisto on alueella iso tekijä. Tutkinto-ja aikuisopiskelijoita on yhteensä yli 30 000. Valtaosa tulee kauempaa.

─ Olemme Suomen suurimpia yliopistoja ja meillä on myös paljon ulkomaalaisia opiskelijoita. Neljä tärkeintä opiskelijoiden rekryaluettamme ovatkin Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Uusimaa ja ulkomaat, mutta hakijoita on myös ympäri Suomea, Mönkkönen kertoo.

Henkilökuntaa yliopistossa on 2500, heistä lähes viidesosa maailmalta. Se on paljon ja yliopistolle tärkeää.

─ Meillä on kansainvälistä henkilökuntaa paljon ja jatkossa heidän määränsä varmaan vielä kasvaa. Hyvät yhteydet ovat tässäkin suhteessa tärkeät, Mönkkönen sanoo.

Mönkkönen näkee, että ajan hermolla toimiva iso yliopisto on itäisen Suomen vastavoima Helsinki-keskeisyydelle.

─ Olemme keskeinen tekijä alueen vetovoimassa. Yliopisto työ työpaikkoja ja myös mahdollisuuksia nuorille omalla alueella. Ei tarvitse aina lähteä pois, hän sanoo.

Yhteyksiä kuitenkin tarvitaan.
Mönkkösen oma työ vie pääkaupunkiseudulle parikin kertaa viikossa. Useimmiten hän turvautuu muuhun kuin junaan.

─ Junayhteys on nykyisellään ainakin päivämatkoja ajatellen liian hidas, hän sanoo.

Kolme tuntia pääkaupunkiseudulle olisi ihan toinen juttu.

Itärataan Mönkkönen toivookin nopeita toimia. Muuten riskinä on, että huomion vie pääkaupunkiseutu ja tunnin juna.

─ Kyse on isoista investoinneista, mutta ei kuitenkaan mistään megaluokasta. Kyllä Itärata pitää pitää mukana raideinvestoinneissa, ettei sokaistuta katsomaan vain Helsinki-Turku-Tampere -kolmiota, hän sanoo.

Paremmat yhteydet voisivat nostaa esiin myös sitä potentiaalia, jota Itä-Suomella on. Sillä potentiaalia alueella Mönkkösestä on, mutta se on osin vielä hyödyntämättä, esimerkiksi yritystoiminnan tai matkailun saralla.

─ Meidän itäsuomalaisten pitää kuitenkin tehdä tämä itse, eikä jäädä miettimään, miksi muualla on paremmin. Yhteiskunta huolehtii siitä, että infra on kunnossa, loput on meidän vastuullamme.